Arnoud en Marloes van der Knaap zetten bij Kwekerij De Noordpoel vol in op duurzaamheid. Met hun ambitieuze doelen als veenvrij substraat en inzet van biologische middelen staan ze er gelukkig niet alleen voor. En dat is niet alleen goed voor hun bedrijf, maar ook voor de sector als geheel: “Je kweekt zo goodwill bij de consument en komt op een positieve manier voor het voetlicht als sector.”
Kwekerij De Noordpoel is geworteld in duurzaamheid. Arnoud van der Knaap had als scholier/student al een bedrijfje dat handelde in gebruikte potten (recycling). Na zijn studie begon hij daarnaast, samen met zijn broertje, een kwekerijtje in vaste planten. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een bedrijf met zes hectare kas en buitenveld. Samen met zijn vrouw Marloes runt Arnoud het bedrijf, waar in het piekseizoen zo’n veertig werknemers actief zijn.
Persoonlijk plantenparadijs
Tijdens de Royal FloraHolland Trade Fair in Aalsmeer heeft Kwekerij De Noordpoel de nieuwe merkidentiteit onthuld voor zowel het bedrijf als het merk dat ze voeren: Garden Xperience. “Onze missie is om een persoonlijk plantenparadijs te creëren voor iedere consument, met heel veel kleur”, vertelt Marloes. “We leveren onze planten aan diverse tuincentra in Nederland. Via exporteurs worden onze visueel aantrekkelijke vaste planten verkocht in tuincentra, bouwmarkten en bij bloemisten in veel Europese landen.”
Gerecyclede potten, veenvrij substraat en groene middelen
Bij Kwekerij De Noordpoel hebben ze duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Uiteraard wordt gebruikgemaakt van potten die voor 100% gemaakt zijn van gerecyclede materialen, maar dat is niet alles. “We zijn bezig met proeven met leveranciers van veenarm en zelfs veenvrij substraat”, licht Arnoud toe. “En omdat we in de kas de planten laten afharden, met ’s winters temperaturen onder nul, is ons gasgebruik minimaal.”
Een andere grote duurzaamheidsslag wordt gemaakt in het middelengebruik. “De neonicotinoïden zijn er helemaal uit en we hebben als doel afscheid te nemen van alle oranje middelen, zodat we alleen nog groene en witte middelen gebruiken. De afbouw gaat rap, we zijn benieuwd hoe het uitpakt voor de teelt als we een seizoen verder zijn.”
Om de weggevallen middelen op te vangen, wordt gebruikgemaakt van biostimulanten om de plant weerbaarder te maken en van biologische bestrijders. Dat laatste is soms nog wel een uitdaging: “Buiten vliegen de bestrijders gewoon weg en binnen zijn biologische bestrijders pas inzetbaar als de temperatuur in het voorjaar omhoog gaat. Omdat ons buitenveld een soort lappendeken is met veel kleine partijtjes, zetten we daar in op plaatselijke bestrijding.”
Arnoud licht verder toe: “Met minder middelen heb je weleens een plant met een beestje of een gaatje, maar als sector ligt daar een mooie uitdaging om, via de tuinbranche, de consument voor te lichten dat een minder perfecte plant eigenlijk juist goed is, omdat er minder of geen chemie is gebruikt.”
MPS maakt middelengebruik inzichtelijk
In hun streven om minder middelen te gebruiken, weten Arnoud en Marloes van der Knaap zich gesteund door MPS. “Ze hebben een gebruiksvriendelijke tool waar je eenvoudig het middelengebruik kunt registreren. Zo kun je aan afnemers laten zien dat je transparant bent in het middelengebruik.”
Kwekerij De Noordpoel is MPS-ABC gecertificeerd – daarnaast hebben ze ook het MPS-GAP certificaat. “Dat gaat meer over processen”, legt Marloes uit. “Dat dwingt ons om goed naar de processen te kijken en motiveert ons om de bedrijfsvoering het hele jaar door goed op orde te hebben.”
Verder zijn ze bij Kwekerij De Noordpoel aan het kijken om de HortiFootprint Calculator te gaan gebruiken, om zo nog beter ‘aan de knoppen te kunnen draaien’ en waar mogelijk is de footprint te verlagen. Met de lancering van de nieuwe Garden Xperience-stijl, worden ook afbreekbare etiketten geïntroduceerd, met bamboe stokjes in plaats van plastic. Met de beoogde nieuwbouw wil Kwekerij De Noordpoel energieneutraal gaan kweken m.b.v. onder meer zonnepanelen, kleine windmolens, warmtepompen en extra schermen in de kas. Het verder terugdringen van veen in de potgrondmengsels kan ook flink bijdragen aan een lagere footprint.
Met transparantie kweek je goodwill
In het proces van verduurzaming staat de kwekerij er niet alleen voor. “We werken samen met onze teeltadviseur van Delphy en de ondersteuning vanuit MPS is ook erg prettig. De portal is nu ook overzichtelijker geworden en het is heel fijn dat je het overzicht direct kan exporteren naar Excel om het met de teeltadviseur te delen. Alleen de MPS-GAP omgeving is nog wel voor verbetering vatbaar”, merkt Marloes op.
Uiteindelijk draait het erom dat je als sector steeds transparanter wordt. “Zo ga je er op termijn voor zorgen dat je goodwill kweekt bij de consument en op een positieve manier voor het voetlicht komt als gehele sector”, besluit Arnoud. “De sector heeft het daar soms moeilijk mee. Certificering en de footprint is een middel om daaraan bij te dragen.”